Acasă Administrație publică Bârladul respiră! Șoseaua de centură a devenit realitate

Bârladul respiră! Șoseaua de centură a devenit realitate

0

de Simona MIHĂILĂ

După multe decenii în care s-a aflat sub stăpânirea tot mai numeroasă și mai brutală a traficului greu, Bârladul respiră!

29 august 2024 este ziua când orașul se descotorosește definitiv de peisajul absurd al mașinilor de mare tonaj circulând printre cărucioare cu bebeluși și trotinete de copii.

Ziua când lasă în urmă noxele sufocante ale milioanelor de TIR-uri, camioane, cisterne, basculante și platforme agabaritice și când se scutură de coșmarul claxoanelor agresive și al motoarelor excesiv ambalate.

Mai presus de orice, a făcut pasul spre a salva ce a mai rămas din clădirile măcinate de trepidații, din străzile distruse și din rețelele subterane explodate adesea de presiunea giganților pe roți.

29 august 2024 este ziua când a fost pusă în funcțiune șoseaua de centură a Bârladului, sau varianta ocolitoare, proiectul cel mai chinuit, mai amânat și mai ignorat din toată existența modernă a orașului.

La fiecare 4 ani, politicienii au jucat cartea mincinoasă a șoselei de centură

Un veritabil moment istoric, dacă acest termen cuprinde și înțelesul de salvare mult așteptată. Chiar prea mult așteptată. O spun amintirile bârlădenilor care au îndrăznit încă din anii ‘70 să strecoare pancarte în care revendicau ”Centură la Bârlad”, în timpul defilărilor de 23 August.

Ofurile reprimate în anii comunismului au defulat după ‘90, venind în special din rândul locuitorilor blocurilor vechi, ale căror structuri de rezistență cedau cu fiecare TIR în tranzit prin oraș.

După revoluție, clasa politică a intuit potențialul acestui subiect aducător de voturi. VO a devenit tema preferată de campanie electorală și, la fiecare 4 ani, politicienii au jucat cartea șoselei de centură, cu promisiuni mincinoase privindu-i pe oameni direct în ochi.

Ani la rând, au fost cheltuite sume uriașe pentru cantități industriale de hârtii sub formă de studii de prefezabilitate, fezabilitate, de impact, pentru proiecte, telefoane, deplasări, comitete, comisii, ședințe, ”mese rotunde”, dezbateri. Totul, o pierdere de timp și de bani.

În 2001, ca urmare a numeroase articole de presă, prin care bârlădenii își făceau auzită vocea, Bârladul a primit vizita lui Ion Mitrea, ministrul de atunci al Transporturilor. A băut o cafea la primărie și dus a fost. Cu un teanc de hârtii la subraț, a căror urmă nu s-a mai aflat vreodată.

Altădată, a existat chiar o vizită a lui Ion Iliescu. Aleșii locali s-au dat de ceasul morții văruind borduri și dând cu târnul prin centru de 3 ori pe zi. Iliescu nu a dat hârtiilor puse în brațe mai multă atenție decât le-a dat Mitrea.

Primii pași concreți

În 2007, în campania electorală, la Bârlad ajunge o scrisoare care abunda de expresii de genul ”avem plăcerea să” și în care, brusc, cei de la București anunțau că ”se urmărește cu strictețe rezolvarea problemelor legate de descongestionarea traficului”. Și că va fi realizat… un nou studiu de fezabilitate.

Atenția le fusese atrasă de o campanie de strângere de semnături de la populație, inițiată de actualul primar, Dumitru Boroș, pe atunci membru PNL, menită să pună presiune pe decidenții de la București. Au fost montate corturi stradale, iar una dintre semnături a fost a lui Ludovic Orban, sosit în vizită la Bârlad, în campania electorală. Ulterior, numit ministru al Transporturilor, Orban include varianta ocolitoare a Bârladului în memorandumul privind construirea rețelei transeuropene de transport.

În următorii 10 ani, în legătură cu VOB nu s-a reușit decât realizarea unui studiu de fezabilitate. În 2018, în timpul primului mandat de ministru la Transporturi al lui Sorin Grindeanu, a avut loc primul pas concret: licitația pentru atribuirea lucrărilor de construcție a șoselei de centură. Semnarea contractului a avut loc la Vaslui, în prezența autorităților județene, a celor de la Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași, a deputatului Adrian Solomon etc.

Demersurile lui Boroș

Sosirea la Bârlad a primelor utilaje, abia 2 ani mai târziu, în vara lui 2020, a fost precedată de demersuri insistente ale primarului Dumitru Boroș, pe lângă factorii de decizie de la București. Lentoarea birocratică își spunea cuvântul. Deși Primăria Bârlad nu era parte în contract, faptul că investiția nu pornea, bârlădenii fiind afectați de fiecare zi care aducea alte zeci și zeci de TIR-uri în oraș, l-au obligat pe edilul-șef să meargă el însuși în capitală. Nu de puține ori, discuțiile au fost extrem de tensionate, la un moment dat, Boroș amenințând chiar cu greva foamei.

Bucuria demarării lucrărilor nu a durat mult. În 2021 au loc blocaje provocate atât de intrarea în faliment a firmei constructoare, cât și de o serie de plângeri din partea unor terți, cum că pământul de umplutură nu ar avea calitatea impusă în proiect. Stop lucrări și start anchete, investigații, dosare. S-a confirmat că nimic nu era adevărat. Totul era un scenariu bine ticluit de unii care aveau interese comerciale în afacerea cu pământul de umplutură.

În urma intervențiilor repetate ale lui Boroș, ale senatorului Iulian Mihail Bîca și ale deputatului Adrian Solomon, a fost soluționată și problema constructorului. Lucrarea a fost preluată de firma Concelex, convinsă de ministrul Grindeanu.

Din luna mai 2022, în urma unei mobilizări exemplare, noul constructor a reușit să facă minuni. A lucrat la foc continuu, așa încât VOB prindea contur de la o săptămână la alta, în condițiile în care piedicile birocratice nu au dispărut întru totul, fiind periodic nevoie de încă un aviz, o aprobare, o semnătură etc.

Inaugurarea

Evenimentul de punere în circulație a șoselei a fost marcat fără mare festivitate, fără tăiere de panglică, slujbe de sfințire și alte ritualuri obișnuite pe plaiurile mioritice. Reprezentanții instituțiilor implicate în realizarea investiției s-au limitat la a susține o conferință de presă. Era planificat să vină cu elicopterul și premierul Marcel Ciolacu și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, însă codul portocaliu de furtuni și vijelii le-au dejucat planurile.

Au fost prezenți primarul Dumitru Boroș, senatorul Iulian Mihai Bîca, deputatul Adrian Solomon, Mugurel Laicu, directorul DRDP Iași, primarul municipiului Vaslui, Vasile Pavăl, și viitorul primar, Lucian Braniște, consilieri județeni și locali, reprezentații Concelex etc.

Primarul Dumitru Boroș a scos în evidență că eliminarea traficului greu din Bârlad își va pune amprenta decisiv pe evoluția orașului de acum înainte:

”Este o zi istorică pentru Bârlad. Scăpând de traficul de mare tonaj, vom da posibilitatea Bârladului de a reglementa traficul în interiorul localității. Inseamnă și economii imense la bugetul local, pentru că traficul greu ne-a distrus infrastructura în ultimii 34 de ani. Vine, însă, la pachet și cu creșterea calității aerului, cu mai multă liniște și siguranță pentru cetățeni.

Încheierea lucrărilor variantei ocolitoare înseamnă și pentru noi, autoritățile locale, finalul unei ”bătălii” pe care nu de puține ori am crezut că o vom pierde. A fost un drum anevoios, cu urcușuri imprevizibile, cu complicații ce păreau fără soluție. În legătură frecventele mele vizite pe șantierul VOB am auzit și comentarii legate de faptul că primăria nu ar avea nicio ”legătură” cu șoseaua de centură. Singurul adevăr este că primăria nu a fost parte în contract. În schimb, este legată prin toate firele vizibile și invizibile de această investiție.

Interesul nostru direct a fost cel care m-a mânat de nenumărate ori la București, acolo unde am tot revenit cu insistență la ușile decidenților. Nu singur, căci un asemenea demers nu poate avea succes decât cu efortul conjugat al mai multor oameni. Atât politici, dar și din afara sferei politice.

Aș vrea să le mulțumesc tuturor, iar în minte îmi vin în clipa asta senatorul Mihai Iulian Bîca, deputatul Adrian Solomon, doamna Mariana Ioniță, fost director al CNAIR, Adrian Covăsneanu, fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor, Cătălin Urtoi, consilier la același minister.

Desigur, sprijinul masiv de care Bârladul a avut parte în ultima vreme a fost decisiv pentru finalizarea lucrărilor la VOB, iar acesta a venit din partea prim-ministrului României, Marcel Ciolacu, și al ministrului transporturilor, Sorin Grindeanu.

Cu toată voința politică și administrativă de care am avut parte dinspre București, fără un constructor serios și puternic, șoseaua de centură a Bârladului ar fi rămas astăzi tot o speranță. Firmei Concelex i se cuvine admirația pentru mobilizarea exemplară, perseverența și profesionalismul de care a dat dovadă. O felicit și pentru specialiștii cu care a ales să lucreze și cu care am comunicat excelent. Nu vreau să-i las în urmă pe oamenii mei, echipa formată din consilieri municipali, funcționari din primărie, dar și alți colaboratori, cărora le mulțumesc, de asemenea”.

În cuvântul său, deputatul Solomon a făcut un scurt-istoric administrativ al lungului drum pe care l-a străbătut VOM până la a ajunge șoseaua inaugurată acum:

”Astăzi se încheie lungul drum al Centurii Bârladului, de la idee la faptă.

Un drum pe care au mers și înaintașii noștri din administrația locală și parlament. Un drum care a început într-un adevărat sens giratoriu al unei călătorii fără sfârșit. Pașii concreți au fost făcuți în 2008 când printr-o HG ministerul transporturilor a introdus VO Bârlad alături de VO Timișoara în memorandumul privind TEN-T transport. Mulțumesc dlui Ludovic Orban, care era ministrul transporturilor atunci.

Au urmat 4 ani de pedalat în gol cu doi miniștri indiferenți la necazul creat de traficul greu bârladenilor(nici nu are sens să-i amintesc). Drumul a căpătat iar contur după instalarea guvernului Ponta și le multumesc miniștrilor Rus și Matache pentru că au dus la capăt studiul de fezabilitate.

Anul 2016 a fost anul stagnării proiectului, niciunul din cei doi miniștri nefiind interesați de VO Bârlad (nu-i pomenim pentru că nici ei nu mai știu că au fost miniștri).

În 2017 primul ministru Sorin Grindeanu și ministrul Răzvan Cuc reactualizează documentația tehnică și demarează procedurile de licitație pentru proiectare și execuție.

În octombrie 2018 s-a semnat contractul cu asocierea de firme câștigătoare a licitației și începe proiectarea. Mulțumim dlui ministru Lucian Sova pentru aceasta.

În august 2020 s-a emis autorizația de construcție și s-a dat ordinul de începere a lucrărilor, mulțumim dlui ministru Bode.

Lucrările s-au sistat în 2021, în vremea ministeriatului dlui Drula, căruia… nu-i mulțumim!!

Salvarea proiectului mult întârziat a venit de la ministrul Sorin Grindeanu care a reușit împreună cu conducerea CNAIR să găsească un constructor de ispravă, Concelex, care a depășit orice obstacol și a finalizat lucrarea în termenul stabilit și asumat. Mulțumim tuturor!

Un OM fără de care nu se putea împlini acest vis al bârladenilor este dl Marcel Ciolacu pe care îl găsim vicepremier în iulie 2017 când se publica pe SEAP anunțul de licitație și prim-ministru astăzi când inaugurăm centura Bârladului. Este prietenul nostru, al tuturor bârladenilor și prin angajamentele asumate public și al vasluienilor și hușenilor care vor beneficia de șosele ocolitoare în viitorul apropiat. Mulțumim, Marcel Ciolacu!!

Sunt și truditori locali fără de care nu s-ar fi ajuns la acest moment fericit: dl primar Constantinescu, dl primar Boroș, dl senator Bîca, dl director Chiper, dl director Laicu, consilierii locali și ultimul pe listă, subsemnatul.

Acest final de proiect nu e decât începutul altuia, mai important, anume Drumul expres Tișița-Albița! Și Vasluiul vrea acces rapid spre Europa! Ne angajăm cu toții pe acest drum și vom reuși împreună!”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.