În ciuda birocrației descurajante și a procedurilor greoaie impuse de legislația care, de multe ori frânează în loc să accelereze dezvoltarea comunităților, Bârladul face pași concreți spre decența atât de așteptată de locuitori.
Vineri dimineață, cel mai mare și mai costisitor proiect al urbei – în valoare de 16,2 milioane de euro, ce vizează refacerea infrastructurii stradale pe arterele cele mai intens circulate, a fost scos la licitație. Proiectul se află pe platforma de achiziții publice SICAP, acolo unde poate fi studiat de toate firmele de construcții interesate să realizeze această lucrare.
Proiectul se numește „Modernizarea infrastructurii de transport în scopul reducerii emisiilor de carbon” și are drept scop pregătirea rețelei rutiere stradale pentru includerea în circulație a celor 10 mijloace electrice de transport în comun (un alt proiect major, al cărei valoare este de 4,2 milioane euro).
Până la sosirea autobuzelor electrice, peste 16,2 milioane Euro vor fi cheltuite pentru reabilitarea carosabilului de pe următoarele străzi: B-dul Republicii, B-dul Epureanu, Str. Constantin Hamangiu, Str. Nicolae Bălcescu, Str. Dragoș Vodă, Str. Mihai Eminescu (segment), Str. Vasile Milea, Str. Mihai Viteazul, Str. Col. Simionescu Sava, Str. Paloda, Str. Ioan Popescu, Str. Vasile Pârvan, Str. Cpt. Grigore Ignat, Str. 1 Decembrie, Str. Tecuciului, B-dul Primaverii, Str. Popa Șapcă, Str. Marcel Guguianu, Str. Fagului.
Totodată, vor fi realizate piste pentru bicicliști, vor fi reabilitate trotuare și spații verzi pe B-dul Republicii, Șos. Tecuciului, Str. General Vasile Milea, Str. Vasile Lupu, Str. Nicolae Iorga, precum și parcări pentru bicicliști la intrarea în Grădina Publică și pe Str. Fagului, partea pietonală, dotate cu supraveghere video.
În paralel, vor fi amenajate trei parcări de tip park & ride, pe străzile Mihai Eminescu, 1 Decembrie și Republicii 319. Acest tip de parcare permite celor care circulă cu propriile mașini să le parcheze și să se transfere în autobuz, pentru restul călătoriei.
„În cadrul Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, noul proiect trebuie privit în completarea celui privind achiziția de autobuze electrice, întrucât ambele au același scop: refacerea și modernizarea infrastructurii de transport public local, în scopul reducerii emisiilor de carbon. Finanțarea acestui proiect – probabil cea mai mare obținută vreodată de Bârlad – este o reușită pentru oraș, pentru fiecare cetățean în parte. Mai vreau să evidențiez că, în total, Municipiul Bârlad a accesat, numai în ultimii patru ani, fonduri europene de peste 27 milioane Euro, însă depunerea proiectelor pe diferite axe de finanțare nu se va opri aici!”, a declarat primarul Dumitru Boroș.
Pe lângă cele două contracte privind Mobilitatea Urbană, reamintim că Municipiul Bârlad a mai are în derulare contracte cu finanțare europeană nerambursabilă și pentru: Construirea și dotarea unui corp nou, pentru șapte grupe de preșcolari, la Grădinița nr. 5 (1,1 milioane Euro), Extinderea și dotarea Grădiniței nr. 8 (circa 1 milion Euro), Dezvoltarea capacității administrative a Municipiului Bârlad (750.000 Euro – proiect finalizat), Internet Gratuit prin proiectul „WIFI4EU” (15.000 Euro – proiect finalizat) și Creșterea eficienței energetice a Secției Pediatrie a Spitalului „Elena Beldiman” (circa 1 milion Euro – realizat peste 60%). (Simona MIHĂILĂ)