Acasă Administrație publică Primarii comunelor vasluiene se revoltă împotriva deciziei guvernanților de a bloca proiectul...

Primarii comunelor vasluiene se revoltă împotriva deciziei guvernanților de a bloca proiectul Drumului Expres Tișița-Albița, cunoscut drept ”Autostrada vasluienilor” (Facsimil)

0

de Simona MIHĂILĂ

Decizia Ministerului Transporturilor via Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) de a bloca investiția privind realizarea Drumului Expres Tișița-Albița pune pe jar comunitățile vasluiene. Vestea că singurul drum care dădea județului Vaslui șansa de a ieși din izolare este pe cale de a fi abandonat iarăși de autoritățile de la București, după ce fuseseră date toate asigurările că ”autostrada vasluienilor” va deveni realitate, inflamează spiritele.

Asociația Comunelor din România (AcoR) – filiala Vaslui pregătește un memoriu pe care îl va trimite ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, precum și conducerii CNAIR, în încercarea de a schimba intenția de abandon a acestei investiții salvatoare pentru cea mai săracă zonă din Uniunea Europeană.

Neculai Moraru, președintele ACOR – filiala Vaslui, și primar al comunei Fălciu a trimis deja un memoriu, în numele comunei pe care o conduce.

Printre multe alte argumente, primarul de Fălciu și președintele ACOR Vaslui atrage atenția că ”abandonarea de către autoritățile guvernamentale a investiției ar reprezenta pentru locuitorii din această zonă condamnarea la izolare față de lumea civilizată și menținerea statutului de cea mai săracă zonă din Uniunea Europeană”.

”Vama Albița punctul cel mai tranzitat pe frontiera estică, având un volum de trafic de peste patru ori mai mare pentru transportul de mărfuri și persoane (camioane și autobuze) decât Sculeni și Galați-Giurgiulești, cu creșteri uriașe, de peste 10% /an, potrivit statisticilor existente înainte de izbucnirea războiului din Ucraina.

Lipsa unui drum de mare viteză ține această parte a Moldovei într-o continuă subdezvoltare. De-a lungul anilor, zeci de investitori au întors spatele, în ciuda tuturor altor facilități pe care primarii comunităților le-au oferit pentru a-i convinge să rămână. Pierderea de timp și nerespectarea termenelor de livrare ce intervin în cazul unui transport deficitar au cântărit definitiv și fără excepție în deciziile tuturor investitorilor care au intenționat să își extindă afacerile în această zonă.

Așa se face că din 1990 județul Vaslui figurează cu cea mai acută lipsă a locurilor de muncă din țară, dar și cu o înaltă rată în ceea ce privește migrația”, se arată în memoriul trimis de Primăria comunei Fălciu la Ministerul Transporturilor și la CNAIR.

Albița – Tișița este principala rută de transport a mărfurilor și persoanelor pe legătura cu frontiera de est.

Proiectul Drumului Expres Tișița – Albița este considerat unul strategic, primind finanțare prin POR 2014-2020, Axa prioritară 6 – „Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională”, cu o valoare de 222.001.842 lei, inclusiv TVA.

În luna iulie 2020, conducerea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat contractul cu firma care a câștigat prin licitație dreptul de a elabora studiul de fezabilitate.

Între timp, CNAIR a transmis semnale că ar putea renunța la această investiție, pe motiv că ”rata de rentabilitare a proiectului (profitabilitatea proiectului de investiții) este foarte scăzută în raport cu cerințele de eligibilitate impuse pentru proiectele care beneficiază de finanțare nerambursabilă”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.