Acasă Local Revolta proprietarilor de restaurante din Bârlad! ”Oamenii nu se îmbolnăvesc de COVID...

Revolta proprietarilor de restaurante din Bârlad! ”Oamenii nu se îmbolnăvesc de COVID în restaurante, iar odată cu noi se vor prăbuși zeci de alte sectoare de activitate”

0

de Simona MIHĂILĂ

Măsura închiderii restaurantelor și cafenelelor dispusă miercuri de Comitetul Județean pentru Situații de Urgență (CJSU) Vaslui este considerată de antreprenorii în domeniu sentința la moarte atât a activității lor, cât și a celorlalte sectoare ce interferează cu HoReCa.

Am stat de vorbă cu proprietarii unora dintre cele mai renumite restaurante din Bârlad, iar sentimentul unanim pe care l-au încercat în momentul aflării veștii că vor reveni la restricții a fost acela de uluire. Revolta proprietarilor de restaurante are la baza o convingere clară: ”Oamenii nu se îmbolnăvesc de COVID în restaurante, iar odată cu noi se vor prăbuși zeci de alte sectoare de activitate”.

O absurditate, așa califică antreprenorii bârlădeni decizia autorităților de a le bloca activitatea timp de încă două săptămâni.

Căci ceea ce este evident pentru toată lumea este ignorat, cu bună știință, de către decidenți. În primul rând, spun antreprenorii, numărul clienților restaurantelor și cafenelelor s-a diminuat drastic, în majoritatea timpului localurile fiind aproape goale. În privința nunților și a botezurilor, acestea au ieșit din discuție încă de la momentul declarării stării de urgență, în luna martie, când cele mai multe programări au fost anulate.

Citeste si: Restaurantele si cafenelele din Bârlad, Huși și Vaslui se închid pentru două săptămâni

În al doilea rând, fiind direct interesați să-și mențină activitatea deschisă (îmbolnăvirea unui singur salariat ar fi impus închiderea localului și intrarea în izolare a întregului personal), proprietarii de restaurante au suplimentat de bună voie măsurile de igienă și siguranță impuse de lege.

Dana Pricop, proprietara Restaurantului ”Galmondo”, spune, de exemplu, că nicio zi nu începe fără o procedură ce a devenit regulă: ”Ne-am dotat cu aparat de ozonificare a aerului. La ora 7.00, începem cu bucătăria și continuăm cu restul încăperilor, până la ultima magazie, debara. Mai mult, nu doar că punem la dispoziția clienților soluții de dezinfectare, ci le cerem să se dezinfecteze. Noi înșine suntem în primul rând conștienți și responsabili, mai mult decât ar putea vreodată statul să ne ceară. E imposibil ca vreun client să se infecteze la noi. Restaurantele sunt cel mai controlat și mai sigur mediu de petrecere a timpului. Problema este în altă parte, nu în restaurante, unde nu avem clienți să ocupe nici măcar puținele locuri ce rămân ca urmare a aplicării măsurii de distanțare”.

”Tu, legiuitor, vii să mă închizi pe mine, care, în cea mai aglomerată oră număr clienții pe degetele de la o mână?”

O opinie identică o are Ioan Chiriac, proprietarul Restaurantului ”Lebăda”, cel care ne-a povestit că personal s-a confruntat cu inconștiența unor oameni în piețele agroalimentare:

”E o nebunie ce se întâmplă în piețe. Nimeni nu respectă nimic. Se înghesuie unii în alții, refuză să țină masca și unii devin chiar agresivi dacă le atragi atenția. Nimeni nu ia măsuri împotriva acestei stări de inconștiență, iar tu, legiuitor, vii să mă închizi pe mine, care, în cea mai aglomerată oră număr clienții pe degetele de la o mână? Să meargă în mijloacele de transport în comun, în supermarket-uri! Și apoi, să vină la noi, în restaurante, unde vor găsi un adevărat model de disciplină și igienă. E pâinea noastră acolo! De felul cum respectăm regulile depinde să ne-o câștigăm în continuare! Cum e posibil ca tocmai noi să fim considerați pericol public de COVID?”.

Ioan Chiriac mai spune că, în spiritul respectării regulilor, a riscat și și-a supărat clienți vechi.

”Le-am interzis să danseze. Au fost mici evenimente, de circa 40 de persoane, unde oamenii abia se auzeau unul pe altul, atât de multă distanță am pus între ei, și cărora le-am pus în vedere că nu au voie să danseze și să se strângă unul lângă altul, la mese. Eu sunt un om care crede în existența acestui virus. Am amici, rude care s-au infectat, iar acum am un prieten la ATI. Nu ne jucăm. Dar nici să își bată unii joc de mine și de colegii mei din breaslă, când se știe că sursa infectării nu o reprezintă restaurantele. Cum să închizi un sector care nu are nicio legătură cu creșterea numărului de infectări și să nu iei măsuri acolo unde este cazul?”, spune Ioan Chiriac.

”Am ajuns să cred că există un interes pe undeva de a termina sectorul Horeca în România”

Lăcrămioara Menciu, proprietara Restaurantului ”Alona”, are, la rându-i, bănuiala că se evită impunerea măsurilor în zonele ce reprezintă sursa masivă de infectare.

”Cine și de ce a ajuns la concluzia că într-un restaurant unde, în aceste vremuri, sunt câte 3 – 4 clienți, se poate contamina omul, iar în autobuz, în metrou, în tren, nu există acest pericol? Ce analiză a stat la baza acestei decizii aberante? Interesează pe cineva că, pentru a ne menține pe linia de plutire, eu, personal, nu am trimis în somaj tehnic decât un singur salariat, care făcea naveta și i-a fost foarte greu în perioada stării de urgență cu aceste drumuri? Are vreo importanță pentru statul român zbaterea noastră de a nu închide nicio zi, ca să nu ne pierdem oamenii? Că am făcut împrumuturi la bănci ca să-i pot plăti în aceste șapte luni în care am avut un singur eveniment? Nu mai vorbesc de alte împrumuturi, dobânzi, chiria pe care unii o avem de achitat. Nu am cuvinte să îi mulțumesc proprietarei clădirii în care îmi desfășor activitatea pentru mărinimia de care a dat dovadă atunci când mi-a înjumătățit chiria, fără ca eu să îndrăznesc să-i cer! Statul ce a făcut pentru mine? Pentru efortul meu supraomenesc de a-mi plăti taxele și impozitele? Am ajuns să cred că există un interes pe undeva de a termina sectorul Horeca în România. Altfel, nu am nicio explicație! E fără sens, de neînțeles!”, ne-a declarat Lăcrămioara Menciu.

”Vom cădea în lanț, ca un domino”

Antreprenorii prevăd o prăbușire iminentă a tuturor sectoarelor conectate cu zona restaurantelor și a cafenelelor.

”Noi suntem în legătură directă cu cei care vând pahare, cu cei care vând tacâmuri, producători de textile pentru fețe de masă, naproane, huse, prosoape, cu furnizorii și producători de materie primă pentru mâncare, de vinuri, de apă, sucuri. Depozitele vor involua odată cu noi. Zeci de sectoare de activitate se bazează pe noi și noi pe ele. Vom cădea în lanț, ca un domino. Iar în tot acest timp, cazurile de infectări vor crește, pentru că guvernanții în loc să taie răul de acolo de unde izvorăște, se uită în altă direcție”, a conchis Dana Pricop, de la ”Galmondo”.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.